SK DYNAMO AKADEMIE

Rostislav Helštýn: Za přípravkami je vidět kus práce

26.06.2020, Dan Mikulička

Letošní sezóna, notně poznamenaná epidemií koronaviru, je za námi, naše přípravkové kategorie nevyjímaje. Požádali jsme tedy šéftrenéra přípravek akademie Mgr. Rostislava Helštýna o krátké zhodnocení právě uplynulé sezóny.

Jak jste se sezónou u přípravek spokojen?

V mnoha ohledech jsem. Je za námi, i přes období koronavirusu, kus práce. Všechny kategorie si prošly svým specifickým vývojem a v podstatě každá a každá po svém, dost dynamickým.

Vše, co děláme, směřujeme do koncepce, kterou postupně nastavujeme a učíme se společně chápat. Toto je důležitější sdělení, než se na první pohled může zdát. Za pochodu, postupně, se učíme řadě dovedností (obsah tréninku, znalosti o dětech a jejich potřebách, o principech vzájemné spolupráce mezi sebou, s rodiči, atd., atd.). Z mého pohledu toho, kde po dvou letech spolupráce reálně jsme a představ, kde chceme být, jsme na začátku cesty.

Stabilizoval se nám kádr trenérů, který bude i nadále pokračovat, což je skvělá zpráva. Všichni hlavní trenéři jdou se „svými“ kategoriemi, navíc naše řady ještě rozšíříme. Každá kategorie přípravek bude mít 3 trenéry, nejmladší U7, U6 potom vždy 4 trenéry.

Co bylo v sezóně 2019/2020 u přípravek hlavním cílem, na co jste se celý rok nejvíce zaměřovali a jak se vám to dařilo?

Směrem k dětem máme jasné cíle jak z pohledu herního, tak z pohledu komunikačního. Obojí zaměření vyžaduje znalosti a mít znalosti vyžaduje se vzdělávat. Touto cestou v přípravkách jdeme a do ní vybíráme trenéry. Je koncepčně nepřípustné, aby si kdokoli dělal „svůj“ fotbal…

Věk přípravek obecně je o individuálním herním výkonu, proto cíl byl, je a v přípravkách vždy bude spojený zejména s rozvojem individuálních dovedností jednotlivých hráčů a s kvalitou jejich učení se. Učení se dovednostem má své časy a posloupnosti a ty „dávkujeme“ v každé kategorii na základě toho, na co jsou děti nastaveny. Na kvalitě obsahu tréninku jsme u všech kategorií pracovali, a budeme dál.

Jedním z cílů letos byla intenzívnější zpětná vazba směrem k tréninkovému procesu. Stalo se, nicméně si uvědomuju, že v systému i četnosti zpětné vazby k tréninkovému procesu, mám(e) rezervu.

Co konkrétně se povedlo? A kde a v čem naopak vidíte další rezervy?

Každý trenér je dál jak z pohledu obsahu tréninku, tak z pohledu způsobů, jakými s dětmi pracuje – tedy v tom, co trénuje a jak efektivně. Dovednostní úroveň dětí tím stoupá. Jednotlivé kategorie se svým projevem a pojetím hry začínají podobat, tzn., že kontinuita začíná být znát.

Dílčí konkrétnosti, které se nám daří rozvíjet jsou např. individuální tréninky a účast dětí na nich, spolupráce s mateřinkami, zvyšující se počet dětí ve Školičce, inventáře cvičení různého zaměření pro „domácí“ trénink, odborná úroveň trenérů, stoupající počet trenérů.

Rezervy vidím úplně ve všem, co jsem zmínil. Jak se snažím říct, pracujeme koncepčně a jsme na konci počátečního nastavování principů. Příští rok už nebudeme začínat, ale to, co je započato, budeme stabilizovat a dál rozvíjet.

Značné rezervy máme jako trenéři např. v práci s detailem a s důsledností v práci s detaily (což má základ v jejich znalosti a podobném pohledu „na věc“ - nelze, aby dva lidé stejnému dítěti vysvětlovali principy jinak - čili jsme u společného vzdělávání).

Velkým a výrazným posunem, ale zároveň i rezervou je fungování naší Školičky. Je to i jedna z priorit na příští rok. Struktura, organizace, počet dětí, obsah tréninku, priority tréninku, vzdělávání trenérů, zapojování rodičů... Školička dozná několika změn.

Jak tzv. předpřípravka, tj. kategorie U7, tak Školička, tj. kategorie U6, budou mít své prostory, kde budou po celý rok. V našem tréninkovém centru na Složišti budeme trénovat počínaje kategorií U8.

U6 bude vedena formou společného hraní si dětí a jejich rodičů a velmi si přeji, aby tato přirozenost zapustila ty správné kořeny a stala se tou nejlepší reklamou na práci s dětmi v Dynamu.

A v neposlední řadě, tento půlrok byl bez seminářů a workshopů pro rodiče, v příští sezóně se k nim určitě vrátíme v podobě společných „posezení“ rodičů s trenéry s konkrétními obsahy. Vedle toho individuální konzultace s rodiči se rozběhly nad očekávání a zájem rodičů postupně roste.

Jak hodnotíte spolupráci mezi jednotlivými trenéry a kategoriemi přípravek Dynama?

To, abychom jako trenéři klubu, kde mluvíme o společné práci a spolupráci „mluvili stejným jazykem“, dostatečně se znali a respektovali, pracovali v duchu společných, jednotných principů, vystupovali navenek jednotně, to nevznikne samo od sebe, vede k tomu cesta.

Když to jednoduše shrnu, s trenéry se těšíme z práce s dětmi, těšíme se mezi sebe i na vzájemnou spolupráci. Vím, že ne každý v tom vidí souvislost, ale toto je základ pro to, aby se sem těšily děti, otevřeně naslouchaly a měly chuť se rozvíjet.

Velmi děkuji všem trenérům za energii a úsilí, které do práce s dětmi v Dynamu vkládají, vedení klubu za podmínky, které dětem a trenérům vytváří a těším se na novou sezónu.




Nastavení cookies

© 2018 - 2024 SK Dynamo České Budějovice akademie, z.s. & eSports.cz, s.r.o.