Filozofie
V přípravkách Akademie Dynama České Budějovice pracujeme s dětmi v duchu
společné vize a jednotné filozofie. Našimi přístupy a činnostmi sledujeme dlouhodobé cíle, které vedou k jak osobnostnímu, tak sportovnímu rozvoji dětí.
Naší prioritou je na prvním místě dítě, jeho individualita a potom fotbal.
Věk 6-11 let je vývojově velmi specifický a dynamický. Naše přístupy a způsoby práce vychází a respektují potřeby dětí s tímto věkem spojené. Také proto se vzděláváme. Byť je tato cesta pohledem mnohých neortodoxní a vymyká se roky zažitým (často nefunkčním) stereotypům, neznamená to, že je nepřirozená. Naopak.
Pro sportovní růst hráčů je zásadní, jakým způsobem a jak provázaně jednotlivé kategorie v klubu, přípravkami počínaje, pracují.
Koncepční práce s dětmi napříč našimi kategoriemi má jasná pravidla, principy, obsah, postupy a návaznosti.
Významným předpokladem pro bezpečný a spokojený vývoj dětí je spolupráce klub-rodina (trenér-rodič). Kvalita a spolupráce dospělých autorit, obzvlášť ve věku přípravek, kdy jsou na nich děti doslova závislé, zásadně ovlivňuje růst dětí.
Přípravka = já = individuální herní výkon. Věk přípravek, tj. 6-11 let, je obdobím, které je spojeno s ryze individuálními potřebami dětí, tedy s potřebou dětí se individuálně rozvíjet. Každý, kdo s dětmi v tomto věku pracuje, je povinen, kvůli dětem, tyto jejich přirozené potřeby respektovat. V Dynamu máme tréninkový proces přípravek postavený na rozvoji všestrannosti, Individuálním herním výkonu a rozvoji individuálních herních dovedností. Na tým je čas, až na to bude čas.
Výsledky a zároveň kritérii hodnocení naší práce jsou úroveň a růst individuálních dovedností jednotlivých hráčů a způsob hry, jakým se prezentujeme. Ne na prvním místě výhra, prohra nebo skóre, což zároveň neznamená, že nechceme vyhrávat. Jdeme tím sice cestou delší, pracnější, ale s trvalejší hodnotou pro děti/hráče.
Naše cíle
- Osobnostní růst dítěte
- Individuální rozvoj hráče
Naše priority
- Výběr a vzdělávání trenérů
- Konstruktivní komunikace a vztahy mezi trenéry
- Koncepční spolupráce
- Kvalitní a koncepční tréninkový proces
- Individuální přístup k dítěti/hráči
- Kvalitní vztah a spolupráce trenér-dítě/hráč
- Individuální herní výkon
- Důslednost, práce s detailem
- Spolupráce klub-rodina (trenér-rodič)
- Spolupráce s okolními kluby
- Spolupráce s mateřskými školami
Naše hodnoty
- Dítě
- Radost z pohybu a ze hry
- „Chci, ne musím“
- Svoboda projevu a rozhodování
- Tvořivost, improvizace
- Samostatné rozhodování
- Výchova dětí
- Vzájemný respekt
- Spolupráce
- Fair play
Naše priority v komunikaci a přístupu k dětem
- Jako trenér vycházím z toho, co děti potřebují, ne z toho, co chci, aby potřebovaly
- Komunikace s dětmi vychází z toho, kolik jim je let a s tím spojenými jejich potřebami
- Je nepřípustné na děti řvát
- Nechválím za nahodilé chování a jednání
- Chválím a hodnotím za konkrétní činnosti a detaily v činnostech
- Moje hodnocení a zpětná vazba jsou vždy konstruktivní, výrazně ve prospěch konkrétního pozitivního hodnocení
- Nevstupuji dětem do hry instrukcemi, neřídím děti jako loutky, nechávám učit hru
- Důslednost
Naše priority v tréninkové procesu
- Obsah tréninku realizujeme vždy přes znalost dětí v daném věku a tím potřebný typ přístupů a komunikace
- Individuální herní výkon s důrazem na uvědomované ovládání míče a uvědomované řešení herních situací
- Kontinuita a komplexnost (vše, co děláme, má hlavu a patu)
- Proaktivní hra každé kategorie
- Jednotná práce s detaily (společně se jednotnému pohledu na kritická místa nácviku učíme)